15 november 2012

Glöggprovning

och julkickoff på Almaregården
är ett mycket bra sätt att starta upp julförberedelserna på.
 
Almaregården är en mysig blomster- och trädgårdsbutik i utkanten av Höllviken. De har fyllt en hel lada och lite till med underbar julstämning just nu. Från 1a advent til den 4de ska de även sälja julgranar och gulaschsoppa utomhus. Underbart mysigt kommer det att bli!
 
Men i går kväll va jag där för den årliga glöggprovningen, soppan och julinspirationen.
 

 
Glöggen vi fick testa var Vinterglögg, Blossas årgångsglögg, Vinfabrikens äppelglögg och Herrljungas mocca och chokladglögg.
Bäst tyckte jag faktiskt att Blossa va, den är riktigt god utan att behöva en massa tilltugg till. Äppleglöggen va osså fin tillsammans med pepparkaka och en Stilton ost. Vinterglöggen va, ja den smakade glögg helt enkelt. Moccaglöggen föll mig inte alls i smaken.
 
Under tiden vi fick smaka så berättade en man om glöggens historia och mindre men ack så roliga saker om vår juldryck.
Visste ni tex att det säljs 5 miljoner liter glögg bara i Sverige varje år och då främst november-februari. Och att glögg kallades för sexorgiedricka för några hundra år sedan. Och ska man tillsätta sprit i saftglögg så gör man det bäst med en smaksatt sprit, kryddad med nått passande.
Och glögg, den ska värmas med termometer för den ska absolut inte över 70 grader för att smaka bäst och mest.
 
Sånt här gillar jag, människor med helt oviktigt vetande. Men det är kul vetande!
 
Med hem fick bla första hyacinten följ.
Längtar till den börjar blomma och sprida sina dofter...
 
 
Ohh vad jag längtar efer att kicka igång på riktigt här hemma nu.
 
Jul jul strålande jul!
 
Ha det bäst!


3 kommentarer:

Carola sa...

ja du ser;)
Nu vill du oxå piffa för jul!!! ha ha var ju det jag sa ;)

Kram

ses snart! ;)

Ida sa...

Där är så mysigt, älskar att åka dit! Och jag skall nog kikca igång julen till helgen om jag hinner (och får upp mannen på vinden) Fick en fin julblommamed kanelstänger av en nöjd kund idag- den står här och doftar ljuvligt (blomman- inte kunden :)) Kram!

Vuxenmamman sa...

Så underbart! Önskar verkligen att jag var där...

KRAM